Monday, August 18, 2014


Oleh : Ridhuan Tee Abdullah

Ketika berbual dengan orang Pas mengenai politik Negeri Selangor, mereka berkata, “walau apa pun berlaku dalam PR, Pas takkan keluar, jika Pas keluar, Umno akan menang”.

Sama ada Pas mahu berada ataupun keluar pakatan, itu hak mereka. Persoalannya, kenapa setiap kali memberikan jawapan, mangsanya adalah Umno? Jahat sangatkah Umno ini?

Adakah kewujudan Pas selama ini semata-mata kerana Umno? Bukanlah Pas wujud atas dasar prinsip dan tanggungjawab mahu menegakkan Islam? Janganlah terlalu bermusuh dengan Umno, tidak ada untungnya kepada Islam.

Kewujudan Hamas di Palestin pun begitu, ditubuhkan atas dasar prinsip dan tanggungjawab. Yahudi Zionis boleh datang dan pergi. Tetapi Hamas perlu wujud untuk mempertahankan Islam.

Saya tidak fikir Hamas wujud kerana Yahudi Zionis semata-mata. Kita perlu jelas dalam hal ini. Apakah Pas dan Hamas akan dibubarkan selepas tumbangnya Umno dan Yahudi Zionis? Bertindaklah atas prinsip apa yang benar, apa yang salah, dari sudut kaca mata agama.

Bukannya siapa benar, siapa salah. Jika ada kebaikan Umno, terimalah hakikat. Begitu juga sebaliknya, jika Umno salah, tegurlah dan lawanlah. Tetapi jangan terus wujudkan blaming culture. Jangan kerana Umno, kita menjadi gelabah.

Musuh sebenar Pas adalah ultra kiasu bukan Umno. Ultra kiasu awal-awal sudah menentang Islam dan perjuangan Islam Pas. Mereka sudah memberikan amaran, jika Pas menerima Khalid (MB Selangor) sebagai ahli parti, Pas adalah pengkhianat dan tidak bermaruah.

Apakah Pas tidak faham mesej ini? Ultra kiasu kini bukan sahaja anti Islam, pada masa sama sangat bongkak dan sombong. Tidak boleh dikritik langsung, serta-merta mereka mahu saman, seperti yang berlaku kepada Ketua Pemuda Pas.

Sepatutnya Pas jawab, “ada aku kisah, nak saman, samanlah”. Jangan bagi muka sangat kepada ultra kiasu. Mereka sudah pijak kepala.

Pesta bogel baru-baru ini adalah cabaran kepada Pas dan umat Islam. Ultra kiasu nampaknya tidak begitu serius untuk memeranginya, kerana mereka adalah penyokong tegar hak asasi manusia, seperti LGBT. Lagipun memakai pakaian pendek, ketat dan seksi sudah jadi budaya, termasuk kita juga. Jika bogel itu dibenarkan, saya kira ramai yang akan berbogel nanti, termasuk di jalanan.

Saya sangat teruja dengan pemimpin di India. Sila baca berita bertajuk Indian minister calls for Goa beach bikini ban lebih sebulan lalu. Menteri di sana mahu mengharamkan pemakaian bikini kerana ia penyumbang kepada maksiat, cabul dan rogol. Pemakaian seksi sebegini juga mahu diharamkan di pusat-pusat hiburan. Jika negara India begitu berani mempertahankan jati dirinya, kenapa tidak kita?

Jangan biarkan ultra kiasu bermaharajalela dengan program maksiatnya. Nanti akan turun bala daripada ALLAH SWT. Sangat meloyakan apabila melihat pakaian pramugari tambang murah yang begitu seksi, manakala pakaian pramugara, begitu menutup sekali. Dunia sudah terbalik.

Justeru, Pas perlu sensitif dengan isu sebegini. Ultra kiasu sudah tidak kenal halal haram. Misalnya, projek penternakan babi bersepadu, bernilai RM100 juta yang masih belum dilaksanakan, juga antara faktor utama mereka begitu marah kepada Khalid.

Saya bimbang, jika projek ini dibenarkan, Selangor akan dikenali sebagai darul babi. Terlalu banyak ladang babi di Selangor, selain Seberang Prai, Perak, Melaka dan Johor, yang telah menimbulkan ketidakselesaan penduduk, terutamanya berhampiran kawasan orang Islam.

Adakah kita sudah lupa virus nipah (JE), yang telah mengorbankan nyawa manusia? Ultra kiasu ternak, yang kena bahaya dan tempiasnya orang Islam.

Justeru, saya bersetuju dengan idea Khalid, Kerajaan Selangor boleh terus ditadbir, walaupun hanya dengan empat Exco Pas. Kerajaan Selangor boleh berjimat dengan mengurangkan exco. Sudah tentu beban Pas bertambah. Baru buat kerja namanya.

Saya amat yakin, Pas, selepas PRU13 bersetuju Adun PKR menjadi MB Selangor dahulu disebabkan Khalid yang menjadi pilihan. Justeru, berkhidmatlah di bawah Khalid demi Selangor tercinta. Tidak perlu menyalahkan Umno lagi.
Saudara-saudara,
Mungkin ini boleh mmebantu:

Tuan Haji Zul
Salam,

Tulisan saya kali ini agak panjang, saya amat berharap para pembaca yang budiman dapat bersabar dengan tulisan saya ini dan dapat membaca dengan tenang hingga ke akhir. Terima kasih.

Saya mempunyai seorang teman yang tinggal di hujung kota sana yang telah membaca blog saya. Nama beliau adalah Tuan Haji Zul. Di sini saya ingin titipkan kembali pendapat beliau setelah membaca tulisan-tulisan saya di blog ini.

"Rushdan, jangan ingat orang PAS saje yang sayangkan Islam. UMNO pun sayangkan Islam juga, cuma kami taklah fanatik macam geng-geng PAS tu, memekik memekak bertakbir macam tok-tok guru kamu tu. Jangan ingat bila kami tak bertakbir, kami "kurang Islam" dari kamu. Saya, seorang ahli UMNO, pun tak pernah tinggalkan solat, solat tahajud tengah malam, Dah dua kali pergi Haji, Umrah? Memang dua tahun sekali saya akan menunaikan Umrah. Tapi tak pula saya cakap berdegar-degar macam tok guru kamu tu, seolah-olah dia aje yang Islam kat Malaysia nie.

Lagi satu, nie...pasal Hudud nie, tu je lah modal kamu. Nampak sangat nak menjual agama untuk dapat sokongan. Sembang bolehla, cuba korang yang perintah Malaysia. Ingat senang ke? Saya nak tanya kamu, tak Islam lagi ke kita ni? Kita dah ada Ekonomi Islam, Universiti Islam, dan pelbagai lagi inisiatif kerajaan untuk mendaulatkan Islam. Masjid? dah berlambak-lambak dah. siap ade aircond lagi! Tak Islam lagi ke? Korang nak kita jadi macam Taliban tu ke baru nak dinamakan Islam? Sempitnya pemikiran puak-puak PAS nie.

Satu lagi pasal negara Islam. Korang bercakap seolah-olah negara Islam ni boleh selesaikan semua masalah manusia. Seolah-olah negara Islam ini ubat mujarab yang kalau kita pakai, semua masalah kita akan selesai. Kalau hari ni kita laksanakan negara Islam (hudud, etc.), esok dah takde mat-mat rempit, dah takde bohsia, smeua orang sekelip mata jadi kaya, dah takde orang miskin. Macam tu ke kamu ingat? Senangnya, kamu ingat semudah tu ye nak tadbir sebuah negara? Bukan semuda tu dik. Tengok, sekarang ni punKelantan yang kononnya "negeri Islam, Bandaraya Islam" tu, kes rogol paling tinggi dalam negara, kes cerai berai antara tertinggi. Camana lak tu? Kata Islam sangat...aduhai budak-budak PAS ni.

Haaa....ni bila saya cakap camni, nanti ada pula orang-orang PAS yang keluarkan fatwa saya dah terkeluar dari Islam (sambil tergelak sinis). Maklumla, PAS kan suka kafirkan orang lain yang tak sehaluan dengan dia, hehe.

Saya rasa pendekatan yang dibuat oleh UMNO sekarang ni, pendekatan terbaik. Dah elok sangat dah, tak perlu nak tukar-tukar lagi dah. Disebabkan UMNOlah ekonomi negara kita melanjak tinggi seperti sekarang dan tengok apa kata dunia kat kita - Malaysia adalah negara Islam contoh! Secara automatik, Islam itu dijulang tinggi, dipandang mulia.

Dalam isu Palestin pulak, sape yang mempelopori kempen pembebasan Palestin diperingkat antarabangsa? Tak lain tak bukan - UMNO, melalui Tun Dr. Mahathir. Dah berpuluh forum kita buat di peringkat antarabangsa untuk kempen membebaskan Palestin. Kesannya, negara kita diiktiraf dunia Islam sebagai negara rakan Palestin. PAS? Apa yang PAS dah buat? Bercakap je lebih kat ceramah, hasil? Tarak....

Apa yang nak saya cakapkan, saya pun sayangkan Islam, tak kurang sikitpun dari tok-tok guru kamu tu, malah mungkin lebih lagi kot. Tapi kami, orang-orang UMNO taklah sampai nak gunakan Islam untuk kepentingan politik. Saya faham, ni semua politik punya pasal. Demi nakkan kuasa, Tok Guru Nik Aziz sanggup gadaikan agama untuk duduk kerusi empuk Menteri Besar Kelantan. Dah sakit-sakit pun taknak jugak lepaskan jawatan. Dia ingat jawatan tu boleh bawa dalam kubur ke?

Dahla Rushdan, politik, politik jugak. Sekarang jom kita pekena teh tarik kat Restoran Amjal".

Rushdan - "Haaa bagus jugak tu bang. Jom! 


- Dipetik dari www.sderghazali.blogspot.com

Tuan Haji Zul (Dua)

Salam,

Tulisan ini adalah rantaian dari tulisa saya yang lepas. Jadi, tulisan ini hendaklah dibaca selepas anda membaca tulisan saya yang lepas (Tuan Haji Zul).

Wow, banyak sungguh komen Tuan Haji kita ni. Pening jugak dibuatnya. Banyak betul komen beliau yang dirangkumkan dalam satu perbualan. Tidak mengapa, jom kita cuba kupaskan persoalan yang diutarakan oleh tuan haji satu persatu. Tetapi, sebelum kita mengupas komen beliau, saya nak luahkan kemarahan saya kepada sistem pendidikan kita selama ini. Secara jujurnya saya tidak langsung marahkan Tuan Haji. Betul. Saya salahkan sistem pendidikan kita yang membentuk pemikiran sahabat saya yang seorang ini. Disebabkan sistem pendidikan kitalah, lahirnya pemikiran-pemikiran sebegini, dianutinya, dan diperjuangkan oleh orang-orang seperti tuan haji ini. Para pembaca yang budiman sekalian, boleh tak kita bayangkan dosa menteri-menteri pendidikan kita terdahulu (termasuk juga saudara Anwar Ibrahim) yang membentuk dan merekacipta dasar pendidikan negara yang telah melahirkan beratus-ratus ribu manusia yang tersalah faham terhadap agama mereka sendiri? Besar sungguh dosa mereka.

Disebabkan persoalan yang ditimbulkan oleh Tuan Haji begitu besar dan menyentuh soal dasar, maka saya perlu menerangkan tentang konsep beragama itu dahulu sebelum kita bercerita lanjut tentang partai dan politik. Sebagai contohnya, persoalan yang ditimbulkan oleh Tuan Haji itu samalah dengan persoalan yang ditanya oleh seorang budak berusia 6 tahun kepada ayahnya, "Ayah, kenapa hujan turun?" Ayahnya tidak boleh hanya menjawab, "hujan turun sebab awan dah gelap". Tentulah jawapan itu tidak menjawab persoalan sebenar. Jadi, ayahnya perlu menerangkan dari awal, bagaimana proses pemerewapan air dari bumi, seterusnya menjadi awan, dan bila proses merewap itu semakin banyak menyebabkan awan semakin berat dan mendung dan begitulah seterusnya.

Tuan Haji, mengapa kita diciptakan? Saya merasakan tentulah Tuan Haji akan menjawab, kita diciptakan untuk kita bersolat, berpuasa, pergi haji, menyembah Allah yang Esa. Kerana itulah tuntutan agama ke atas kita. Betul Tuan Haji, jawapan itu adalah betul. Tapi jawapan itu adalah jawapan seorang budak berusia 10 tahun bila ditanya oleh gurunya. Jawapan yang lebih tepat adalah kita diciptakan untuk kita mengabdikan diri kepada Allah kerana Allah itu Tuhan dan kita itu Hamba. Sifar seorang Hamba tentulah akan sentiasa tunduk kepada Tuannya. Jika, katakanlah, Tuhan tidak mewajibkan kita solat, adakah kita perlu berkata, "Fuhh, lega. Sekarang bolehlah aku main game sampai lewat pagi dan tak lagi perlu risau tak sempat bangun solat Subuh". Tidak? disebabkan kita hamba, walaupun katakanlah solat itu tidak wajib, tentulah kita tetap perlu sujud kepada Tuan kita yang menciptakan kita, sebagai tanda kita Hamba dan Engkau Ya Tuhan, adalah pencipta yang maha agung. Dan apabila Tuan menciptakan kita, Dia tidak menciptakan kita bodoh-bodoh (pronounce it as bodo-bodo) macam tu sahaja. Dia menciptakan kita dengan lengkap selengkap-lengkapnya untuk kita mengharungi hidup ini. Dia menciptakan tubuh kita dan dia juga menciptakan peraturan untuk kita, menciptakan sistem untuk kita, menciptakan cara (way of doing things) untuk kita. Dan tentulah sebagai tuan punya diri kita dan tuan punya dunia, Dia mempunyai seribu satu hak untuk menentukan haluan hidup makhluk ciptaanNya. Ada pula para orientalis yang sangat membenci Islam itu berhujah, jadi kalau semua sudah ditentukan Tuhan, apa gunanya Tuhan mencipta otak untuk menusia berfikir? Tak perlulah otak kerana semuanya telah tersedia, kita ikut saja lah. Dangkal sungguh pemikiran para orientalis ni. Tuhan telah meletakkan satu kerangka besar di mana kamu boleh beroperasi. Di dalam kerangka itu, berfikirlah kamu macamana untuk mengoptimakan sumber yang ada. Itu sahaja.

Jadi hiduplah kita beramai-ramai di dunia ni. Dalam ramai-ramai itu, tentulah ada manusia yang merasakan dirinya bijak lalu mencipta pelbagai sistem, ideologi, dan cara hidup yang pada masa itu dia merasakan sangat sesuai dengan kemajuan pada zaman itu. terdapat pelbagai ideologi yang muncul, semuanya nampak dek mata kita kerana ianya begitu berbeza dengan Islam. Komunis, Sosialis, dan pelbagai lagi isme yang ada. Bagi saya fahaman-fahaman ini semuanya tidak merbahaya. Tuan Haji tahu tak fahaman apa yang paling merbahaya? Sekularisme.

Sekularisme merbahaya kerana ia tidak menghalang kita untuk beragama, tidak seperti komunis. Sekularisme berkata,"solatlah seberapa banyak kamu nak solat, kami tak menghalang". Segala upcara Islam, dibenarkan dalam Sekularisme, malah dalam sesetengah hal, digalakkan lagi seperti berarak Maulidur Rasul, membina Masjid, dan berzanji, marhaban dan sebagainya. Kesemua amalan-amalan agama tidak dihalangnya, malah digalakkannya. Agama adalah akhirat dan ekonomi, politik, pendidikan, budaya, muzik adalah dunia. Jangan dicampur adukkan keduanya. Begitulah kata Sekularisme. Sekularisme, amat sesuai dengan agama Kristien atau Buddha. Ini adalah kerana agama Kristian, contohnya, tidak menghalang sesiapapun menjadi pemimpin asalkan dia dibenarkan ke gereja setiap pagi Ahad. Asalkan pemimpin itu seorang yang pintar dan bijak mentadbir. Dia hanya fikirkan dunia ini sahaja. Namun terdapat satu sahaja agama yang tidak mungkin selari dengan Sekularisme, ISLAM. Ini adalah kerana Islam mencampurkan dunia dan akhirat daam satu kerangka besar yang bernama agama. Agama tidak boleh dipisahkan dengan dunia. Soal kepimpinan, ekonomi, dan apa sahaja, adalah soal agama bagi Islam. Sekularisme berkata,"bagilah kepada kami untuk memimpin, kami tidak menghalang kamu untuk bersolat atau melakukan apa sahaja upcara agama. Malah akan kami bina masjid yang besar-besar untuk kamu. Kami akan memberi cuti pada hari Jumaat untuk kamu. Urusan dunia dan kepimpinan, serahkanlah kepada kami". Islam pula menjawab, "Kami tidak boleh menyerahkan urusan kepimpinan kepada kamu kerana Islam itu pemimpin. Macamana kami nak serahkan urusan kepimpinan kepada kamu sedangkan kepimpinan itu sebahagian daripada agama kami? Jikalau kami adalah Kristian yang tidak ada kaitan antara agama dan kepimpinan, kami tiada masalah untuk serahkan soal kepimpinan kepada kamu. Namun, agama kami berlainan dengan agama Kristian". Untuk menjawab persoalan asal Tuan Haji di atas, bagi saya bukannya PAS fanatik, tetapi PAS hanya menjalankan tanggungjawabnya untuk menduniakan Islam. Menjadikan Islam itu terlaksana, bukan sahaja di masjid dan surau tetapi juga di medan perniagaan dan pentadbiran negara.

Tuan Haji, apa yang PAS inginkan senang sahaja. Tukarkan perlembagaan UMNO kepada perlembagaan Islam sepenuhnya. Jika jam 12 tengah malam ini UMNO mengumumkan bertukar kepada perlembagaan Islam, jam 12.01 pagi PAS secara automatik akan dibubarkan. Dan pukul 12.02 pagi Ustaz Nik Aziz akan mengisi borang keahlian UMNO (ehh, silap. Jam 12.00 tengah malam UMNO umum tukar perlembagaan Islam, 12.01 pagi PAS bubar, 12.02 pagi Ustaz Nasha akan mengisi borang UMNO, 12.03 pagi Ustaz Nik Aziz isi borang UMNO, dan 12.04 saya lak yang isi borang UMNO). Apa yang susah sangat UMNO hendak berubah kepada Islam? Kenapa tidak boleh? PAS hanyalah orang-orang yang ikhlas mahukan Islam, besar sangatkah dosa penyokong-penyokong PAS ni? Mereka bukannya mahukan projek, duit, pangkat atau apa, mereka hanya mahukan Islam. Itu sahaja, noktah. UMNO tidak perlu bazirkan duit satu senpun kepada penyokong PAS, cukup dengan bubarkan dasar mereka, kesemua penyokong PAS akan masuk UMNO. Kalau betul susah dan tidak boleh, bagitau penyokong PAS di mana susahnya, di mana tidak bolehnya, kita bincang sama-sama. Asalkan UMNO ikhlas nakkan Islam, tiada lagi permusuhan di kalangan orang melayu (itulah yang dikehendakkan oleh UMNO selama ni pun, tiada permusuhan dikalangan orang melayu).

Rushdan - Fuhh, memang kaw la teh tarik pak amjal nie.
Tuan Haji Zul - Dik! (waiter), tambah secawan lagi. 


- Dipetik dari www.sderghazali.blogspot.com

No comments:

Post a Comment